zondag 8 september 2013

8/09 Schrijfziek? Start een nieuw boek!

Manuscripta met Oscar Bulthuis
Een week geleden stond ik op Manuscripta, waar ik een stand deelde met uitgever Het Boekenschap, auteur/coach Oscar Bulthuis en thrillerauteur Martyn van Beek. Het was dit jaar een andere Manuscripta dan anders, omdat het onderdeel was van de Uitmarkt. Hoewel ik minder Schemervluchten verkocht dan ik had gehoopt, ben ik toch tevreden. We hadden redelijk mooi weer, de mensen waren vriendelijk en nieuwsgierig en ik heb weer wat nieuwe contacten gemaakt in de uitgeef- en schrijfwereld.

Manuscripta is vooral leuk omdat je als schrijver je (toekomstige) lezers live kunt ontmoeten. Dit levert soms verrassende gesprekken op, als ze ineens erachter komen dat jij de schrijver van een boek bent dat ze in handen hebben. Op de stand had ik ook mijn nieuwste manuscript ter inzage gelegd (tot zo ver het af was). Resultaat: maar liefst twintig proeflezers buigen zich over mijn half volwassen kindje, de psychologische thriller die ik over drie maanden af wil hebben. Vandaag stuurde ik hem uit en ik vind het erg spannend.

Eerlijk is eerlijk, ik zie Manuscripta liever in grootse vorm terug op het Westergasterrein waar ik me vroeger als Alice in Wonderland voelde en van hal tot hal trok om lezingen bij te wonen, schrijvers te spreken of nieuwe boeken te ontdekken. Toch heb ik ook dit jaar genoten. Belangrijker nog: het heeft me opnieuw geïnspireerd. Ik had al een tijdje een idee voor een non-fictie boek. Dankzij De 99 leukste 5 minuutjes (cadeautip!) van Oscar Bulthuis, kwam ik op het idee voor de definitieve vorm ervan. Ik ga het in 100 dagen schrijven! Het boek krijgt de titel: 100 dagen dankbaarheid, met als subtitel Dagboek van een zzp’er in crisistijd. Het wordt een (columnachtig) dagboek met een knipoog, dat goed inzicht geeft in het leven van een zzp’er die in tijden van crisis het hoofd boven water probeert te houden. Een boek dat beschouwd mag worden als tegenreactie op de crisis, door vooral ook stil te staan bij waar we dankbaar voor mogen zijn. Maar ook een eerlijk boek dat de pijnlijke nadelen van zzp’erschap zichtbaar maakt en populaire leuzen over hoe je rijk kunt worden op de schop neemt.

Mijn streven is om naast dit boek ook mijn pschologische thriller over 100 dagen af te hebben. Met een strak schrijfplan heb ik er alle vertrouwen in dat dit goedkomt. Overigens zijn er al 4 dagen geschreven, dus heb ik nog maar 96 dagen te gaan. De komende tijd is het schrijfvirus dus in alle hevigheid losgebarsten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten