woensdag 24 november 2010

24/11 Susan Traag ontmoeten

Vandaag had ik een fotoshoot in Zwolle. Heel toevallig woont daar Susan Traag, een van de freelancers die aanbood me te ondersteunen bij het schrijven van mijn roman. We hadden een kennismakingsgesprek en het klikte. Ik ben heel blij dat er een geschoold journaliste mee gaat lezen en kritisch feedback gaat geven! Zij is het type dat niet van snelle journalistiek houdt, maar zich graag echt in dingen en mensen verdiept. Ik vermoed dat dit laatste van pas gaat komen. Tijdens de terugreis zat ik alweer enthousiast de stukken te lezen en alinea's te parkeren 'waar ik wat mee wil' zodat ik het schema verder kan aanvullen. Over een paar dagen zal het inventariseren van teksten eindelijk klaar zijn en kan ik een definitief startpunt bepalen voor wat betreft het verhaal en de hoofdpersonen. Het kan nu nog alle kanten op en ik heb genoeg om uit te putten. Verder is het nu eindelijk officieel: ik heb na nauwkeurige bestudering (en wat heen en weer gemail ) het contract met de uitgever ondertekend en opgestuurd. Dat zou ik eigenlijk moeten vieren, maar daar ben ik nu even veel te moe voor. Gisteravond had ik acteerles en dat was niet zo'n succes. Volgens de docent liet ik te weinig van mezelf zien. Hij had niet het gevoel dat ik hem raakte. Ik liet mensen niet de diepte van mijn ziel zien of zoiets. Dat raakte me zo erg dat ik tranen in mijn ogen kreeg. Vervolgens moest ik in deze stemming direct de scene opnieuw gaan doen. Want tranen, daar houden acteerdocenten wel van. Dan moet je juist! Met een ellendig gevoel ging ik na de les naar huis en dacht: tja voor de dieptes van mijn ziel zal je mijn roman in het voorjaar moeten lezen. En laten we eerlijk zijn, de acteurs die we in films meemaken verdwijnen over het algemeen achter hun rol. Hoeveel ziel je daarin kwijt kunt, heeft toch vaak te maken met de rol die je moet spelen en de associatie die je ermee hebt. Ik kijk nu al uit naar de repetities van Slapelozen aankomende vrijdag. Daar mag je gewoon nog lachen op de vloer en wordt er humor en eigenheid gebruikt om het beste in spelers naar boven te halen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten