zondag 5 december 2010

04/11 Het sneeuwt creativiteit

Heerlijk als het sneeuwt en het leven ontregeld wordt. Mensen die massaal te laat komen omdat het openbaar vervoer het af laat weten. Auto's en fietsers die veel langzamer gaan. Ik had altijd gedacht dat ik niet van sneeuw hield maar op dagen als deze kan ik toch genieten van dat witte tapijt en de sporen die ik erop achter mag laten. En hoe creatief worden we wel niet als het ineens sneeuwt! Vandaag ontdekte ik dat ik vrolijk werd van de sneeuwvlokken die op me neer vielen. Dat ik het heerlijk vond dat de tram niet snel genoeg kwam en dat ik van Koningsplein tot Waterlooplein kon wandelen naar de theaterschool voor de Slapelozen-repetitie. Overal mensen om mij heen die creatieve manieren bedenken om zich aan te passen aan het ontregelende weer. Maar sommige dingen gaan natuurlijk gewoon altijd door. En dus deden we twee keer de door Victor geplande doorloop. We raken al lekker in het stuk. Dat mag ook wel want over tien dagen spelen we onze eerste voorstelling. 's Avonds ben ik naar de film gegaan: Patriot Game. Eigenlijk een heel verontrustende film over het "Plamegateschandaal" (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Plamegate). Op dit soort momenten ben ik weer even bewust van hoezeer we als burgers wel niet in het ongewisse worden gehouden en hoe boos of verdrietig me dit soms kan maken als het gaat om onschuldige slachtoffers van hidden agenda's. Na de film heb ik twee wijntjes gedronken met mijn lief en ineens had ik wat inzichten die ik kan gebruiken voor mijn personage. Ik zit erg in het creatieve proces merk ik, mijn personage is constant aanwezig op de achtergrond. Ze is niet meer weg te denken. In ieder geval niet tot het boek af is. En juist op momenten dat ik geraakt wordt, in dit geval door de film, vallen er ideeën binnen. Het boek komt wel af, ik moet gewoon zorgen dat ik zoveel mogelijk geraakt wordt. Tip voor schrijvers: zoek zulke momenten op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten