De afgelopen weken gebeurde er genoeg, maar ik merkte dat ik
me nergens druk om maakte. Er verschenen dus geen blogs. Meestal zijn het
Nederlandse, Europese of universele verhalen die me bezighouden. De laatste
tijd verschuift mijn interesse steeds meer naar mijn directe omgeving.
Ik heb het gevoel dat we samen verantwoordelijk zijn voor
elkaar en dat het loont om die verantwoordelijkheid te nemen. Hoe groot de
problemen ook zijn als het gaat om de mondiale crisis, binnen handbereik kun je
problemen directer en sneller oplossen. Indien nodig hand in hand met de
(lokale) politiek. Maar steeds meer wordt ook het belang én het bereik van het
individu zichtbaar. Het verschil maken, hoe klein ook, kan voor een ander een
grootse daad betekenen. Ik zie dit steeds meer om mij heen gebeuren, gelukkig.
Wat er in de buurt gebeurt, lees ik in buurtkrantjes. Net
als wie er in de straat is komen te overlijden. En dat je voor € 2,50 per keer
teken- en schilderles kunt krijgen van een goede docent in een buurthuis. Er
schijnen een hele hoop cursussen te worden gegeven voor mensen met een smalle
beurs. Gezien de geringe opkomst, denk ik dat het gros van hen daarvan niet op
de hoogte is, omdat ze wellicht de buurtkrant niet lezen.
Uit nieuwsgierigheid ging ik een paar weken terug eens
rondneuzen in zo’n buurthuis. Prompt kreeg ik een kaartje in de hand gedrukt
voor een voorstelling over eerwraak in Podium Mozaiek: Hart vol Eer van
stichting Parels. Als zzp-er heb ik de luxe dat ik een dergelijke voorstelling
overdag kan bijwonen, dus ging ik ernaartoe.
Drie vrouwen uit verschillende culturen toonden hun
verhalen. De voorstelling zat dramaturgisch goed in elkaar en raakte me. Het
was getuigenistoneel, een vorm van politiek theater dat erin slaagt om
toeschouwers deelgenoot te maken van iets wat normaal ver van je afstaat. Weten
dat de verhalen van de vrouwen die ze opvoeren echt zijn (en van henzelf),
maakt dat je erin mee wordt gezogen. Geen ontkomen aan. Op televisie blijven
zaken als huiselijk geweld op veilige afstand. Maar in het theater is er alleen
de scheiding van de 4e wand, zoals de onzichtbare muur tussen publiek en
podium heet. Na de voorstelling viel ook deze weg: de microfoon ging rond en
diverse toeschouwers - geëmotioneerde
mannen en vrouwen van diverse culturele achtergrond - gaven hun mening. Ook ik
toonde mijn waardering voor de voorstelling. Na afloop werd ik hierover aangesproken
door een enthousiaste medewerker van een team van het stadsdeel dat zich o.a.
bezighoudt met discriminatie en huiselijk geweld. Of ik vanuit mijn
theaterachtergrond mee wilde denken over wat er nog meer mogelijk is met
theater als het gaat om het voelbaar maken van problemen uit de samenleving.
Dit was mijn kans om iets voor de buurt te betekenen! dacht ik enthousiast.
Na de voorstelling besefte ik namelijk ook iets anders. We
moeten niet wegkijken voor dingen die niet kloppen. Ik ben zelf opgegroeid in
een omgeving van huiselijk geweld. Jaren heb ik me afgevraagd hoe anders
bepaalde dingen zouden zijn verlopen als iemand zich destijds om mij of mijn
familie bekommerd had.
Zo kan een ogenschijnlijk onschuldige theatervoorstelling
een multicultureel publiek samenbrengen dat ineens inzicht krijgt in problemen
die achter gesloten deuren plaatsvinden. De wederzijdse begrip die het
veroorzaakt én de oproep om alert te zijn in je eigen straat, is misschien net
dat zaadje dat straks een ramp kan voorkomen. Dat is de kracht van het theater,
maar méér nog van de toeschouwer. Ik, jij, wij… we kunnen allemaal het verschil
maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten